Skip to content

Costa Rica: Skog

9 de mars de 2021
  • Her er en utsikt over Volcan Arenal – jeg fikk se toppen som en natt silhuett. Vi kjørte rundt innsjøen Arenal på vei til skyskogen. Klikk på pix for å forstørre og lese bildetekster.Foto/Illustrasjon: Susan Belsinger
  • Her er en utsikt over innsjøen som ser tilbake mot vulkanen – legg merke til vindparken på bakken – selv om det er kaldere i denne høyden, er det fremdeles tropiske trær og planter. Foto / illustrasjon: Susan Belsinger
  • Lake Arenal er kjent for sin konstante høye vind i vestenden. Her er et utsiktspunkt fra Tico Wind Sports hvor brettseilere og kiteboardere makulerer! Foto / Illustrasjon: Susan Belsinger
  • Dette er panoramaet vi så da vi ankom Monteverde Inn, der vi bodde i nærheten av skyskogen. Vi måtte ta på oss alle lag med klær vi hadde med oss, da det var kaldt og vindfullt. Foto / illustrasjon: Susan Belsinger
  • Ankom innen få minutter etter solnedgangen. Solen går veldig fort ned omtrent 8 grader over ekvator. Den setter like etter klokka 18 og stiger klokken 06.00. Så det er tidlig å legge seg, tidlig å stige … Foto / Illustrasjon: Susan Belsinger
  • Å gå inn i skyskogen på bakkenivå; de fleste trær er vert for vinstokker, bromeliaer, orkideer og bregner. Foto / illustrasjon: Susan Belsinger
  • Krysser en bro omtrent 200 meter over skogbunnen – midt i ting. Foto / illustrasjon: Susan Belsinger
  • Ser opp på baldakinen. Foto / illustrasjon: Susan Belsinger
  • I skyene og ser ned på tretoppene. Foto / illustrasjon: Susan Belsinger
  • Hvis du ser nært, kan du se en zipliner som flyr over tretoppene. Foto / illustrasjon: Susan Belsinger
  • Skyforest view from 515 feet.Foto/Illustrasjon: tomaso
  • Sjelden orkide, streng av regnskogen. Foto / Illustrasjon: Susan Belsinger

Ok, jeg vet at tre blogger på Costa Rica når vi alle har å gjøre med snø og frysing av temps er litt mye, men jeg ville være villig hvis jeg ikke viste deg skyskogen og vulkanen!

Jeg elsker virkelig stranden og tropiske planter, palmer, men når jeg er i Costa Rica, følte jeg at man måtte benytte anledningen til å besøke regnskogen, som oftere kalles skyskogen. Det var en lang kjøretur fra den sørlige Stillehavskysten opp til San Jose, som er hovedstadsbyen, og derfra dro vi nordvestover mot den berømte Volcan Arenal, som er i en hvilestadie, selv om den fremdeles er aktiv under jorden, så det gjør det avgir damp innimellom. Vanligvis er toppen innhyllet i skyer. Da vi besteg fjellene, ble luften merkbart kaldere og de svingete veiene ble ujevnere. Den nærmeste byen til vulkanen Arenal er La Fortuna, hvor vi booket et rom i noen små hytter, hvor vi hørte lyden av en foss hele natten. Mens vi stirret på nattehimmelen, løftet skyene seg kort – lenge nok til at vi kunne se vulkanens topp – som en silhuett mot nattehimmelen. Det var etter at vi kjørte til kildene og fuktet i de varme kildene som varmet opp av vulkanen – en godbit! Kildene varierte i temperatur fra kjølig kroppsvarme til rundt 115 grader F, slik at du kunne gå frem og tilbake fra den ene til den andre.

Neste morgen mens vi spiste en frokost i Tico-stil (egg, ris og bønner, toast og frukt) på verandaen, så vi alle slags fugler mate; eieren hadde utformet en fuglematingsstasjon og hengt biter av groblad på negler som var hamret i brett (dette var slik at de ikke falt ned på bakken) og fuglene strømmet til den, noe som var ganske underholdende. Vi dro tidlig for turen rundt Arenal-sjøen, som ga oss en konstant utsikt over vulkanen fra alle retninger.

Innsjøen er ganske stor, så det tok oss noen timer å komme til den andre enden, spesielt å stoppe underveis for å ta bilder. En av våre destinasjoner, TicoWind Center, var helt vest på enden av sjøen, hvor vinden tar seg opp og det er et populært sted for brettseilere og kiteboardere. Etter nok en lang, ujevn grusvei, ankom vi en åpning på sjøen som var pyntet med drager og seil strødd over bakken. Det var ganske mange ivrige vindsøkere samlet der fra hele verden. Vi så en stund – vinden blåste i 15 til 20 knop og det var hvite hetter på vannet. De hadde også mange vindmøller langs åsene i enden av innsjøen.

Vi fortsatte med å spise lunsj på et lokalt naturskjønt sted, Lake Arenal Brewery, som hadde god mat og to slags øl brygget på stedet. Deretter dro vi sørover mot Monteverde Cloudforest, veien var en av de lengste, ujevneste grusveiene jeg har vært, men utsikten var uendelig og fantastisk. Vi ankom Monteverde Inn akkurat i tide for å fange en fantastisk solnedgang over fjellene.

Vi sto tidlig opp for å spise frokost før vi tok bussen (økoturisme på jobben) til Monteverde. Vi ankom masse med resten av turistene og lot dem gå videre for ikke å være i en mengde. Vi valgte turen, i stedet for glidelås, som krysset åtte hengende broer som startet på bakkenivå til over tretoppene. Den laveste broen var 187 fot og den høyeste var 515 fot over skogbunnen. Vi hadde på oss lag med klær med regnparkas generelt, og skogen dryppet da vi kom inn. Det var også slags mørkt og tåkete, med store, enorme mørke trær, dinglende vinstokker av alle slag, bromeliaer, bregner, orkideer og andre blomstrende eksotiske planter som vokste fra alle slags verttrær. Overalt hvor du så var det en annen ooh eller aah … fascinerende og helt fantastisk.

Det mest fantastiske var å gå gjennom skyskogen i forskjellige høyder – du kunne se opp på en type tre – og deretter gå i øyehøyde og se på løvet og belgene på nært hold og personlig – og så se ned på det. Utsikten fra broene var fantastisk. Vi så brølapeer og alle slags fugler. Og noen ganger flyr en person på en zip-line som henger på hele livet, forbi over hodet på oss. På et bestemt tidspunkt la jeg merke til at jeg holdt pusten … det hele var så utrolig og litt overveldende. Dette er noe man må oppleve da følelsene egentlig ikke kan beskrives med ord. Jeg stakk stadig bak medreisende siden jeg så på alt …

Duggete med skyetåke, vi gikk ned og gikk ned gjennom den fantastiske floraen som vi hadde sett ovenfra. Min premiering av dagen var en streng sjeldne orkideer som hang fra et tre like utenfor stien. De var små, som en streng med store perler – og menneskene før meg gikk forbi dem. Det var så mye å se og se nøye på, jeg kunne bare ikke ta det hele inn. Det var alt jeg forestiller meg og mer. Som de sier i Costa Rica: Pura Vida!