Skip to content

Hopp over temaparkene – Gå til Orlando’s Leu Gardens!

4 de mars de 2021

Da Jennifer Beam, Visitor Services & Programs Director ved Bok Tower Gardens i sentrum av Florida, spurte meg hvilken måned jeg ønsket å fly ut for et par presentasjoner, sa jeg: «Når myggen er liten nok, kan du ikke ri på dem og Jeg trenger ikke en 55-liters trommel talkum. ”

Så den 7. mars, like før midnatt, gikk jeg ombord på et røde øyne-fly fra LA til Orlando, med et flybytte i Cleveland. Dårlig trekk. Da jeg ankom soloppgang fersk som en måned gammel vask, kjørte jeg en times kjøretur til Lake Wales, og kjørte gjennom et mindre enn frodig landskap jeg ikke hadde forventet.

Jeg var spent på å være på vei til den høyeste høyden i Florida … 300 føtter over havnivå! (Jeg skjønte at jeg satte opp en basecamp på 150, akklimatiseres i noen dager, og deretter møter det siste angrepet.) Jeg skulle gjøre to arrangementer på en dag: et walk-and-talk designverksted med den vakre Fredrick Law Olmstead Jr.-designede hager som et levende klasserom, etterfulgt av en kveldsforedrag om forbrytelser mot hagebruk.

Akk, jeg var så opptatt av å finne ut hvor jeg skulle lede turen min, jeg forsømte å ta et enkelt fotografi. Så selv om jeg vil dele de fabelaktig mangfoldige, mystiske egenskapene til denne hagen i verdensklasse og det historiske landemerket med deg, kan jeg bare tilby denne Bok Tower Gardens-lenken og bønnfalle deg om å omgå plastlokkingen til Disney World, Universal Orlando eller Legoland, og sett i stedet GPS-en din for Bok neste gang du er i den delen av verden.

Neste morgen kom jeg tilbake til flyplassen og fant meg noen timer på å drepe, så jeg satte kurs mot det høyt rangerte Orlando kunstmuseet. Som flaks ville ha det, gikk jeg meg vill og fant meg selv å se på en serie bannere som hang fra gatelyktene og kunngjorde Harry P. Leu Gardens. HAGER!

Et par minutter senere parkerte jeg leiebilen min, strømmet gjennom besøkssenteret (etter å ha betalt en beskjeden inngangsavgift) og vandret i den fengslende omfavnelsen av denne uventede, 50 mål store botaniske oasen. Selv om det var en rekke planter jeg er kjent med fra min nesten frostløse Santa Barbara-hjemmebase, var jeg også klar over at det som vokser i sone 9B, gir ordene “subtropisk paradis” ny betydning. Her er hva jeg så.

Southern Oak med spansk mos

Rett ut av borte Med Vindens dype sørlige atmosfære ble denne tårnende grasiøse sørlige levende eik (Quercus virginiana) levende da milde briser utenfor Lake Rowena satte klynger av spansk mosedans.

Tropiske løvverk

Beskyttet mot den varme solen av det dappede lyset fra indiske laurbær og eik, trives en mangfoldig bestand av bregner, palmer og planter som jeg bare ser i folks drivhusvinduer og skaper et veggteppe med varme farger og kule teksturer.

Ficus luftrøtter

Da jeg kom rundt svingen på en av de mange stiene som slanger seg gjennom Leu Gardens, manglet alt et gammelt steintempel fra jungelen i Thailand eller Mellom-Amerika. Dette nærbildet av en av hagens mange Ficus microcarpa viser hvordan tilfeldige røtter trives i fuktige klima, og belegger hovedstammene med hundrevis av fuktsøkende vedheng.

Idé bordhage

Ikke langt fra inngangen er et område med passende navn Idéhagen, fylt med småskallige minilandskap og prosjekter, inkludert noen få hevede bordlignende hager som den som er vist ovenfor. Dette 3 hektar store området viser forskjellige plantegrupper som inkluderer temahager: Bird, Bog, Enabling, Evening, Fragrance, Ornamental Grass, Shade, Subtropical Fruit, Urban Patio and Wildflower, samt konstruksjonsideer.

Flerårig grense med kjerub

For at du ikke skal tro at alt ved Leu Gardens ser ut som en scene fra en Tarzan-film, er det tradisjonelt anlagte rom som inkluderer en omfattende rosenhage, og denne delikat fargete, unfussy kombinasjonen tegnet med dristige strek.

Leu hus

Herr og fru Harry P. Leu kjøpte eiendommen i 1936 og siktet til å lage en hage som uttrykte deres kjærlighet til planter. De reiste over hele verden og hentet tilbake mange eksotiske eksemplarer og over 240 varianter av kameliaer. Huset og hagene ble skjøvet til byen Orlando i 1961.

Lake Rowena med skallet sypress og vannliljer

Begrenset av Rowena-sjøen, blir hagen fra ville, så vel som pleieområder, til nesten urfolk. Grunne, gjørmete kystlinjer er punktert med skallede sypresser (Taxodium mucrinatum), dekket med vannliljer og myldrer av skilpadder, vannfugler og en og annen gator.